Målgruppe: Uddannelsesmålet retter sig mod personer, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Beskrivelse:
Deltageren kan skelne mellem professionel serviceorienteret adfærd og mellem konfliktfremmende og -dæmpende adfærd og kan anvende dette gennem sin personlige fremtræden og adfærd i forbindelse med serviceydelser.
Endvidere kan deltageren anvende enkle teknikker til håndtering af konflikter med baggrund i forståelse af menneskers psykologiske spil og forskellige roller, herunder egne roller og adfærd i forhold til kolleger, ledelse samt brugere, som fx kunder, patienter, beboere m.v. Der ud over kan deltageren udvise forståelse for krisereaktioner.
Endelig kan deltageren anvende samtaleteknik og udvise forståelse for andres liv- og arbejds-situationer på en respektfuld måde og håndtere aggressive episoder på en hensigtsmæssig serviceorienteret og mindre konfrontativ måde.
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelsen kan deltageren:
I forbindelse med den daglige rengøring
Genkende typiske materialer, der anvendes på inventar, sanitet og gulve
Vurdere rengøringen og vedligehold af materialerne ud fra tilsmudsning og tilstand.
Vælge og anvende egnet rengøringskemi med hensyntagen til:
- Bæredygtighed
- Snavstyper
- Besmudsningsgraden
- Dosering
- Materialer på inventar, sanitet og gulve
Kan bruge oplysninger om kemien fra emballagen, produktbladet og sikkerhedsdatabladet
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter med erfaring inden for professionel erhvervsrengøring.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
Ved fokus på forbedringer af rengøringsmetoder og arbejdsgange
bruge metoder, så rengøringen gøres
- effektivt
- systematisk
- ergonomisk korrekt
prioritere egne arbejdsopgaver
prioritere rækkefølge på et område og i lokaler
sikre, at ressourcerne bruges bedst muligt
Ud fra aftalegrundlag og rengøringsplaner vurdere
rengøringsbehovet
For at sikre kvaliteten
analysere, hvor effektiv en rengøringsproces er
stille forslag til forbedringer af metode
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen henvender sig til rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med service
udføre rengøring ud fra forventninger om
- samarbejde
- fleksibilitet
- ansvarlighed
- god personlig fremtræden
forstå værdien af kvaliteten i serviceydelser
forstå sin egen indflydelse på brugerens opfattelse af service
forstå vigtigheden af kommunikation med fx kunder, brugere og kollegaer, herunder
- være bevidst om, hvad man ønsker at udtrykke
- lytte
- udvise situationsfornemmelse
Målgruppe: Medarbejdere, der foretager sidemandsoplæring.
Beskrivelse: Deltageren kan efter gennemført uddannelse anvende oplæringsmetoder, oplæringsmaterialer og kommunikation, til at oplære andre. Deltageren forstår også betydningen af sin kollegas kompetencer og indlæringsstil i forbindelse med oplæringen og kan anvende denne viden i sin oplæring af den enkelte.